Monster Hunter World – Del 2

Ärtsoppan står på spisen och fickpluntan är fylld till bredden med punch.
Slutet på main storyn ligger nu bakom mig, MEN det innebär dock inte att spelet är slut. Det är nu en ny del av spelet börjar. Jag vill ändå ta tillfället i akt att blicka bakåt och berätta om slutet av main storyn.

OBS! Innan jag fortsätter att berätta om mitt äventyr vill jag varna för spoilers.
Kommer att ta upp lite om de monster man får möta i slutet av main storyn.

Monster Hunter är inget spel man enbart kan springa igenom.
Många gånger får man gå tillbaka och farma samma monster flera gånger för att få drops/loot från dem så man kan uppgradera sitt vapen och rustning. Med konceptet springa och jaga monster finns det en risk att man upplever äventyret som väldigt monotont, men detta är inte något som märks i Monster Hunter World. Varje monster är väldigt unikt och agerar/attackerar och rör sig på sitt vis.

drakarna

I slutet av spelet kommer man att få möta tre olika drakar: Kushala, Vaal Hazak och Teostra. Då jag inte är någon soloplayer utan föredrar att spelar med andra fick jag ”hjälp”. Det man ska tänka på när man väljer att köra i grupp är att bossarna blir starkare oavsett om man är två eller fyra spelare.
När man har fällt dessa kommer man till den sista bossen.
Jag och min kollega, Stance gjorde först ett försök tillsammans med två andra spelare men failade tre gånger. Därefter valde vi att gå på honom utan de andra två. Det tog låång tid och efter 40 min fick vi upp en varning om att vi enbart hade 10 min kvar. Det fanns inget annat att göra än att lägga in en högre växel och mata ut så mycket dps vi bara kunde. Tiden var knapp men vi klarade det utan ett enda wipe!

Lyckan när detta hände går knappt att beskriva! Som grädde på moset får man en awesome cutscene som belöning.
En lite parantes; sista bossen är inte lika besvärlig att fälla som Kushala, Vaal Hazak och Teostra.

Palico_cheering

När jag testade betan var allt väldigt begränsat, man kunde välja kön men därefter fanns det enbart fyra alternativ i valet av ansikte/kroppsbyggnad/hudfärg/hår. Idag finns det nästan obegränsat med valmöjligheter, exempel på en sådan nivå är att man kan välja läppar/ ögon/ näsa var för sig. Detta är något jag älskar då jag är lite av en dressinghunter.

Totalt finns det fem olika miljöer man kan upptäcka. Det finns många som misstänker redan nu att vi kommer att få se en snö-zone i kommande DLC. Det som gör miljöerna så spännande är man inte enbart rör sig vågrätt utan även lodrätt.

Musiken och ljudet i Monster Hunter är verkligen stämningsfullt. När man tar sig fram i de olika miljöerna får man avnjuta modern klassisk musik som trappas upp när fighterna drar igång. Man känner riktigt hur adrenalinet pumpar.

Jag rekommenderar verkligen detta spelet! Ett fantastiskt äventyr med många utmaningar. Du skräddarsyr din karaktär både när det gäller spelstil och utseende.

Jaktlagets upplevelse:
Catinka (jag) – ” Ett nervkittlande, adrenalintriggande äventyr med möjligheten att skräddarsy sin karaktär”
Stance – ”Tillfredsställande boss-fighter med ett engagerande gear-system”
Tangarolf – ”The total familytimekiller! Jävligt underhållande efter tutorialen på 40h”

Detta bildspel kräver JavaScript.

Sidenote:
Monster Hunter World har just nu skeppats i över 7,5 miljoner exemplar och är Capcom’s bäst säljande spel ever!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s